Team building - czyli jak zbudować grupę

Każdy szef wie, że dobrze zgrana grupa osób to prawdziwy skarb dla każdej firmy. Tacy pracownicy lepiej ze sobą współpracują, szybciej podejmują decyzje, często rozumieją się bez słów i potrafią skutecznie realizować swoje plany. Przekłada się to na prestiż całej firmy oraz na jej efektywne funkcjonowanie. Żaden pracodawca nie chce, aby w jego firmie dochodziło do kłótni i konfliktów. Żaden nie pragnie też, aby rywalizacja zabiła ducha solidarności, który powinien być w firmie obecny - wszak wszyscy są pracownikami jednej placówki, a zatem wszyscy za nią odpowiadają. Team building pozwala zbudować zwartą, dogadującą się grupę, która później jest w stanie lepiej funkcjonować w codzienności. W jaki sposób się to dzieje i czym właściwie ów team building jest?

GRUPA TO PODSTAWA

Gdy w firmie pracuje dużo osób, nie ma szans na to, aby wszyscy jednakowo się lubili. Oczywistością jest fakt, że jedni przypadli sobie do gustu mniej, inni bardziej. Chodzi jednak o to, że w pracy nie powinniśmy się kierować takimi sympatiami lub antypatiami. Dobro firmy jest bowiem najważniejsze. Dla niej należy wznieść się ponad własne uprzedzenia i spróbować dogadać się nawet z nielubianym kolegą z pracy - dzięki temu będzie nam się lepiej współpracowało, a to przełoży się na wyniki całej firmy. Pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest dobra atmosfera w miejscu pracy. Nie powinny jej psuć żadne niewłaściwe relacje, kłótnie i intrygi. Decydują się zatem skorzystać z usług fachowych doradców, którzy organizując wyjazdy motywacyjne, czy spotkania integracyjne, będą potrafili ułożyć ich plan w taki sposób, aby pracownicy mogli zacieśnić relacje między sobą.

TEAM BUILDING - CO TO TAKIEGO?

Team building jest po prostu budowaniem pozytywnej atmosfery w całym zespole, co można osiągnąć na przykład poprzez organizację wyjazdów, spotkań i szkoleń. Poprawa wzajemnych relacji zaowocuje poprawą działalności całej firmy. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że każdy ma swoje wady i zalety. Nie wszyscy pracownicy pasują do grupy, ale z jakiegoś powodu zostali wybrani do zespołu - ich zdolności są zatem potrzebne całej firmie. Zespół nie może nikogo wykluczać - wszyscy muszą się dogadać dla dobra całego przedsiębiorstwa. Dlatego też wyjazdy organizowane przez specjalistów mają na celu wyłonić naturalnych liderów i każdemu uświadomić jego zalety, które powinni wykorzystywać w pracy oraz wady, nad którymi muszą pracować, by móc je pokonać.

TEAM BUILDING - ORGANIZACJA IMPREZ

Team building potrzebny jest w każdej firmie, w której od dobrej współpracy między pracownikami bardzo wiele zależy. Ponieważ takich firm jest mnóstwo, specjaliści od team buildingu przeżywają swój złoty okres. Głównie dlatego, że problem został dostrzeżony przez pracodawców oraz że pomysły specjalistów od team buildingu naprawdę przynoszą świetne rezultaty. W trakcie takich wyjazdów wielki nacisk kładzie się na dobrą zabawę, która jest znakomitym sposobem na integrację grupy. Można zatem zorganizować jakiś mecz paintballa, czy zabawę w podchody. Można również zorganizować szkolenie z jakiejś nowej, intrygującej dziedziny - na przykład naukę gry na trąbce. Można także zorganizować zabawę tematyczną, albo wymyślić zadania, które musi wykonać cała grupa. Pomysłów jest wiele. Najważniejsze jest to, aby od dobrej współpracy - dokładnie tak, jak w firmie - zależało powodzenie całego zadania. Dzięki temu pracownicy - chcąc uzyskać efekty - będą musieli nauczyć się skutecznej współpracy. Zaowocuje to poprawą sytuacji w firmie.